woensdag 8 juni 2016

Weekend "De Alde Feanen" Friesland

Ondanks al het slechte weer in Nederland, Duitsland en Belgiƫ waren de voorspellingen in het hoge noorden van Nederland erg goed. En ook onze agenda voor dit weekend bleek nog niet gevuld. Dus trekken we er maar weer eens op uit... Samen met de buren en hun vouwwagen.
Ons doel? Nationaal Park "De Alde Feanen" in Friesland. Geen wereldreis voor ons, maar wel even lekker er tussen uit.
We kwamen terecht op de camping "De Stjelp" in Oudega. Een boeren camping waar we gastvrij onthaalt werden en een heerlijk rustig plekje toegewezen kregen.
Bij aankomst was het weer prima. De lucht zag er wel dreigend uit en de eerste avond kregen we een fikse onweersbui.

Maar na deze bui klaarde het weer weer snel op. 's Avonds nog even een ommetje in de omgeving waarbij een geocache onze leidraad was.
De volgende ochtend straalde de zon weer en werden we gewekt door de kikkers en de vogeltjes die hun ochtend lied floten. Deze dag zouden we een wandeling maken door "It Pettebosk. Een gebied waar de kinderen zich heerlijk konden uitleven op klimtoestellen. Ze waren wel wat teleurgesteld dat het survivaleiland niet toegankelijk was. We hebben hier een specht mogen observeren terwijl de muggen zich tegoed deden aan ons zoete bloed.

Maar na een klein uurtje wandelen en puzzelen hadden we de cache te pakken en konden we gaan zwemmen in het nabij gelegen meertje.
Terwijl de kinderen aan het spetteren waren hebben we het manvolk laten oppassen en zijn wij, de vrouwen op pad gegaan om inkopen te doen voor het avondeten. Heerlijk, dat wordt BBQ'en!! Een echte mannenklus, dus hoeven we niet te koken deze avond.

De volgende ochtend was het weer alweer schitterend. Het was alweer de dag van het opbreken. Rustig aangedaan tijdens het ontbijt om vervolgens de boel op te ruimen. Toen alles weer in de bus zat hebben we nog een wandeling door het natuurgebied gemaakt. Dit keer zijn we opzoek gegaan naar de Noordse woelmuis. De woelmuis hebben we niet gezien maar de wandeling was wel mooi en ook deze cache liet zich makkelijk vinden.
Het gebied hier is wel mooi, goed toegankelijk en leuk voor jong en oud (en erg toeristisch). En dat zo dicht bij huis.